Ahogy ígértem: Rabló Ur

Ezt a posztot most Harának köszönhetjük, aki testi tartalékait nem kímélve, éjszakába nyúlóan hozta össze ezt a remek leírást. Elmondása szerint '88-ban jutott hozzá a táblához, bolgár rokonok közreműködésével, akik az alábbi szabályokra tanították meg. Volt alkalmam kipróbálni és rendkívül akciódús, az eredetinél valamivel több taktikai érzéket megkövetelő játéknak találtam. Az otthoni előállítása nem igényel különösebb utánajárást, mivel 6 oldalú kockát használ és minden egyéb kiegészítő is megtalálható egy szokványos háztartásban. Ha valaki veszi a fáradtságot és készít valamilyen ötletes táblát, illetve küld róla fotót(pepesgamecorner@gmail.com), Én mindenképpen ki fogom tenni az oldalra. Jó szórakozást! Kopjon a tábla!*

*: Még nem biztos, hogy ez lesz az oldal hivatalos szlogenje. Különben is ez csak táblás játékokra értelmezhető felkiáltás. Lehetséges, hogy ebben a kérdésben is érdemes lenne az olvasók ötleteire támaszkodni. :)


 



A játék kellékei:

1 db speciális játéktábla

10db fekete korong (egyik oldalán kék a másikon piros belső körrel)

10db sárga korong (egyik oldalán kék a másikon piros belső körrel)

1 db 6 oldalú dobókocka

Játékosok száma: 2 fő

Játék időtartama 5-10 perc

 

A játéktábla különböző területekre osztható fel (központ, alapmezők, bázis). A játéktábla középső része közös (központ). Ezen a területen a játékosok mindkét irányban szabadon közlekedhetnek. A játékosokhoz közelebb lévő területek zártak, oda csak ők léphetnek. Ezek a közelebbi területek egy 4 mezőből álló (alapmezők 1-4-ig) és egy 2 mezőből álló (bázis1/bázis2) területre oszlanak meg.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A korongok két oldala eltérő tulajdonságokkal bírnak. Amíg az adott korong a kék oldalával van felfelé csak egy (a haladási iránynak megfelelő) irányba haladhatnak. A piros oldalú korong a haladási iránnyal ellentétes irányba is haladhatnak. (A haladási irányt a játékosoknak megfelelően, a fenti ábrán lévő színes nyilak jelölik.)

 

A játék célja, az ellenfél korongjainak elfogása. A játékot az a játékos nyeri aki mozgásképtelenné (fogollyá) teszi az ellenfél összes korongját. A játékban folyamatos lépéskényszer van, még akkor is ha ezen lépéssel várhatóan fogollyá válik egy korong. Ez alól 1 kivétel van ha technikailag a játékos nem tud a dobott értéknek megfelelő mezőt haladni a játéktáblán.

 

A lépések: A játékosok a játék során felváltva dobnak és lépnek (a játékos az a játékos kezdheti meg aki nagyobbat dob). Minden egyes dobás esetén a játékos több alternatíva közül választhat, azonban a dobott érték nem osztható fel a korongok között, azaz egy (szabadon választott) koronggal kell lelépni a dobás teljes értékét.

 

1, A haladási iránynak megfelelően felhelyez a táblára egy új korongot a kék felével felfelé és a dobásnak megfelelő lépést lép vele (ebben az esetben a számolást az alapmező 1. mezőjétől kell kezdeni, tehát pl.: 5-ös dobás esetén a játékos a központ bal oldali első mezőre lép)

2, A táblán lévő korongok közül a haladási iránynak megfelelően lép valamelyik korongjával.

3, Amennyiben van már piros jelzésű korongja lép vele a haladási iránytól függetlenül. (Akár a központból is visszaléphet az alapmezőkre, DE csak az 1 mezőig haladhat vissza felé. Az alapmezőkről nem lehet átugrani a bázisra, de onnan az alapmezőkre igen, lásd 4. pont)

4, Amennyiben a bázis-1 mezőn áll piros jelzésű korongja, akkor az úgy is újra játékba hozható mint az 1. pontban megjelölt módon. (ez csak akkor lehetséges ha a korong már a dobást megelőzően is a bázis-1 mezőn állt.)

 

A koronggal a dobásnak értékének megfelelően üres helyre, saját korongra, ellenfél korongjára egyaránt lehetőség van lépni.

 

Bázis: Amint valamelyik játékos (kék színű) korongja a bázis-1 mezőre tud jutni (fogollyal vagy anélkül) átfordulhat a piros oldalára <4>. Innentől kezdve ez a korong mindkét irányba tud haladni (valamint a 4. pont szerint akár úgy is játékba léphet mint egy normál kék korong)

 

Ellenfél korongjának elfogása:

                                                                                                           Abban az esetben tekinthető fogolynak egy korong ha arra az ellenfél egy koronggal rálép <1> (ez a korong az Őr). Innentől kezdve a (fogoly) nem mozgatható. Az őr korong mozgatásakor, az alatta lévő foglyokat is mozgatni kell. A cél, hogy az őr bevigye a korongokat a bázisra. A bázisra történő belépéshez pontos dobás szükséges. A bázis-2 mezőn az őr már biztonságban tudhatja a fogoly korongokat <2> azonban még nem tudja azokat kivonni játékból. Amennyiben az őr a bázis-1 mezőre be tudja vinni a foglyokat, akkor ezen korongokat le kell venni <3> a játéktábláról és az ellenfél végleg elvesztette azokat.

Lehetőség van a játékban többszörös elfogásra és kiszabadításra egyaránt. A mellékelt ábrán egy többszörös elfogás látható. A fogolytornyok bármely magasak lehetnek. Hogyan alakulhatott ki ez a helyzet?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-2 A legalsó sárga korongot foglyul ejtette egy fekete korong.

3-4 Majd ezen korongokra ismét rálépett sárga és a ismét a fekete.

5    A sárga játékos ismét foglyul ejtette feketét egy 2 foglyot szállító őrrel.

6    Feketének sikerül visszafoglalnia a fogolytornyot.

7    Végezetül sárga elfoglalja a tornyot.

 

Sárgának, a soron következő lépésekben a foglyokat a bázisára kellene szállítani mielőtt még a fekete újra visszafoglalná. Azonban minden őr csak a saját foglyait szállíthatja. Tehát sárga 3 lépésben tudja csak darabokra szedni és mozgatni a tornyot. Első lépésben a legfelső sárga korong viheti el az 1 db foglyát, majd 2. lépésként a soron következő sárga korong viheti el a 3 db foglyát és végezetül az alsó sárga fogoly viheti el az 1 db foglyát. A legalsó korong ezt követően szabadon mozoghat.