Mesterlogika

Nem áll szándékomban eldurrogtatni az összes poszt ötletemet az indulás első napjaiban. Egyelőre azonban nehezemre esne nem írni, akkora boogie van a praclijaimban. 

 

Mai második játékunk is igen érdekes karriert tudhat maga mögött, bár közel sem olyan korai gyerek, mint az Ur és egyéb társai, amelyekkel a későbbiekben még foglalkozom majd.

 

A játékot egy izraeli postamester (aki egyben telekommunikációs szakember is volt akkoriban), bizonyos Mordecai Meirowitz alkotta meg 1971-ben. Számos nagy társasjátékot gyártó cégnél próbálkozott vele, de nem szenteltek rá fikarcnyi figyelmet sem. Végül egy kisebb oktató-játékokat gyártó cég az Invicta Plastic vállalkozott a játék sokszorosítására. Semmilyen reklámkampánnyal nem támogatta meg a cég, ennek ellenére viszonylag gyorsan elkelt belőle pár tízmillió(!).  Később, 1975-ben az év játéka plecsnit is rábigyesszthették a dobozára és összességében ez volt a ’70-es évtized egyik legsikeresebb új játéka.

 

Sokan úgy gondolják, hogy ezt a magyarázatra szoruló hirtelen népszerűségért a játék első dobozának rendkívül egyedi külseje a felelős. Ebben tényleg lehet némi igazság. A doboz csak nagyon keveset árult el arról, hogy mit tartalmaz, illetve rengeteg kérdést is felvet a potenciális vásárlóban. Miért a távol-keleti hölgy és mit akar tőlem az idős fószer? Csupa misztikum.

 

Szabályok nagy vonalakban:

A játékot ketten játsszák, egy kódoló és egy kódtörő. A kódoló feladata, hogy a lehetséges hat darab színből, felállítson egy négyes színkombinációt, amiben a sorrend is számít. A kódtörőnek tizenkét lehetősége van, hogy kitalálja, ezt a kombinációt. Minden általa felállított sor után, a kódoló, a tábla oldal sávjában kis tüskékkel jelzi, hogy hány darab szín van a helyén és mennyi azok száma, amelyek ugyan a színkombinációban szerepelnek, de rossz helyen vannak. Ha fekete tüskét helyez el a kódoló a sor melletti egyik foglalatban, akkor a kódtörő tudja, hogy valamelyik színe rendben van, ráadásul a megfelelő helyen. Ha fehéret akkor,csak a szín jó. de nincs a helyén. Ezután a kódtörő gondolkozik és az információk alapján új sorrendet állít fel.

 

A játék rengeteg változatot megélt és napjainkban is viszik, mint a cukrot. Az Öcsém például, minden cimborájának ezt vesz a szülinapjára(van aki a harmadikat kapja :D ), mert meglehetősen olcsón, 7-800 Ft-os áron egy valóban értelmes szórakoztató ajándékkal gazdagítja új tulajdonosát (nem mégegy pénisz alakú sörnyitóval, sörhasas söröskorsóval, esetleg " A ház ura!" fatáblával, amin valami idióta karikatúra van, stb..).

 

 Javaslom, mindenki túrja fel a sufniban a „régi játékaim” címkével ellátott dobozokat és nosztalgiázzon egy fergetegeset a Mesterlogika segítségével!

 

 

 
Érdekesség képpen még álljon itt egy fotó, ami 2003-ban született. Bill Woodward az akkori hajszalonlánc tulajdonos és Cecilia Fung a University of Leicester egykori informatikus tanulója újra összállt 30 év után egy kép erejéig.

 

www.le.ac.uk/press/press/landmarkreunion.html --- itt pedig a fotó és korábbi életük története található, ha valakinek az oldalát nagyon furdalná a kíváncsiság.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linkek

www.boardgamegeek.com/geeksearch.php ---> különböző Mastermind, azaz Mesterlogika változatok

www.degraeve.com/mastermind/rules.php ---> szabályok englisül

logikai.jatek-online.hu/mastermind.php ---> Ákos volt oly kedves és küldött egy nagyon egyszerű, de jó verziót. A fekete és a fehér szerepe fel van benne cserélve és van, hogy rossz sávba is teszi őket, amin mondjuk egy frissítés segít.